Joanna Kulmowa - Marzenia
Małopolski konkurs kuratoryjny - polonistyczny 2012
Wiersz:
Ja nie lubię chodzić do szkoły,
choć nic nie ma we mnie z lenia.
Ja nie lubię chodzić do szkoły
bo w tornistrze się nie mieszczą marzenia.
W szkole jest wielki porządek.
Nikt nie trzyma pod ławką marzeń.
Muszę zostawić je w domu
pod stołem
albo w jakiejś szparze.
A one przez ten czas rosną.
Odbywają samotne podróże.
I kiedy wracam ze szkoły
za dalekie są
i na mnie za duże.
Po przeczytaniu możesz zadać sobie te pięć pytań:
1. Kto wypowiada słowa tego wiersza? Przeczytaj fragmenty, które świadczą, że nie może to być autorka utworu.
2. Czy jest to utwór rymowany? Jeśli tak, wypisz z niego wyrazy rymujące się i powiedz, czym różnią się te rymy od tych, które spotykasz najczęściej.
3. Czy to prawda, że "w tornistrze się nie mieszczą marzenia"? Jeśli tak - co zrobić, żeby było inaczej?
4. Czy w ogóle marzenia są do czegoś potrzebne? Może lżej byłoby ludziom, gdyby przestali marzyć?
5. Jak rozumiesz słowa:
A one przez ten czas rosną.
Odbywają samotne podróże.
I kiedy wracam ze szkoły
za dalekie są
i na mnie za duże.
Czy jest to możliwe? Jeśli nie, to czy można uznać ten fragment za pozbawiony sensu?
Jeżeli potrafisz na nie odpowiedzieć, to super !!! możesz nam napisać w komentarzach odpowiedzi to powiemy czy dobrze dopowiedziałeś !!!!!
A oto krótkie opracowanie:
Podmiotem lirycznym jest uczeń. Marzenia są uosobione, odbywają samotne podróże daleko stąd, rosną cały czas. Ten uczeń nie lubi chodzić do szkoły, bo nie może ''zabrać'' do niej swoich marzeń, a gdy wraca są już dla niego troszkę za duże. Marzenia, które spełniają się dają dużo szczęścia i radości.
Wiersz:
Ja nie lubię chodzić do szkoły,
choć nic nie ma we mnie z lenia.
Ja nie lubię chodzić do szkoły
bo w tornistrze się nie mieszczą marzenia.
W szkole jest wielki porządek.
Nikt nie trzyma pod ławką marzeń.
Muszę zostawić je w domu
pod stołem
albo w jakiejś szparze.
A one przez ten czas rosną.
Odbywają samotne podróże.
I kiedy wracam ze szkoły
za dalekie są
i na mnie za duże.
Po przeczytaniu możesz zadać sobie te pięć pytań:
1. Kto wypowiada słowa tego wiersza? Przeczytaj fragmenty, które świadczą, że nie może to być autorka utworu.
2. Czy jest to utwór rymowany? Jeśli tak, wypisz z niego wyrazy rymujące się i powiedz, czym różnią się te rymy od tych, które spotykasz najczęściej.
3. Czy to prawda, że "w tornistrze się nie mieszczą marzenia"? Jeśli tak - co zrobić, żeby było inaczej?
4. Czy w ogóle marzenia są do czegoś potrzebne? Może lżej byłoby ludziom, gdyby przestali marzyć?
5. Jak rozumiesz słowa:
A one przez ten czas rosną.
Odbywają samotne podróże.
I kiedy wracam ze szkoły
za dalekie są
i na mnie za duże.
Czy jest to możliwe? Jeśli nie, to czy można uznać ten fragment za pozbawiony sensu?
Jeżeli potrafisz na nie odpowiedzieć, to super !!! możesz nam napisać w komentarzach odpowiedzi to powiemy czy dobrze dopowiedziałeś !!!!!
A oto krótkie opracowanie:
Podmiotem lirycznym jest uczeń. Marzenia są uosobione, odbywają samotne podróże daleko stąd, rosną cały czas. Ten uczeń nie lubi chodzić do szkoły, bo nie może ''zabrać'' do niej swoich marzeń, a gdy wraca są już dla niego troszkę za duże. Marzenia, które spełniają się dają dużo szczęścia i radości.
fajne opracowanie wiersza
OdpowiedzUsuńA dla mnie ten post jest najlepszy, ponieważ dzięki niemu trafiłem na waszego bloga :-)
OdpowiedzUsuńja musiałem tego sięnauczyć w szkole
OdpowiedzUsuń