Joanna Kulmowa - Marzenia

 Małopolski konkurs kuratoryjny - polonistyczny 2012
Wiersz:
 Ja nie lubię chodzić do szkoły,
choć nic nie ma we mnie z lenia.
Ja nie lubię chodzić do szkoły
bo w tornistrze się nie mieszczą marzenia.
W szkole jest wielki porządek.
Nikt nie trzyma pod ławką marzeń.
Muszę zostawić je w domu
pod stołem
albo w jakiejś szparze.
A one przez ten czas rosną.
Odbywają samotne podróże.
I kiedy wracam ze szkoły
za dalekie są
i na mnie za duże.



Po przeczytaniu możesz zadać sobie te pięć pytań:
 1. Kto wypowiada słowa tego wiersza? Przeczytaj fragmenty, które świadczą, że nie może to być autorka utworu.
2. Czy jest to utwór rymowany? Jeśli tak, wypisz z niego wyrazy rymujące się i powiedz, czym różnią się te rymy od tych, które spotykasz najczęściej.
3. Czy to prawda, że "w tornistrze się nie mieszczą marzenia"? Jeśli tak - co zrobić, żeby było inaczej?
4. Czy w ogóle marzenia są do czegoś potrzebne? Może lżej byłoby ludziom, gdyby przestali marzyć?
5. Jak rozumiesz słowa:
A one przez ten czas rosną.
Odbywają samotne podróże.
I kiedy wracam ze szkoły
za dalekie są
i na mnie za duże.

Czy jest to możliwe? Jeśli nie, to czy można uznać ten fragment za pozbawiony sensu?


Jeżeli potrafisz na nie odpowiedzieć, to super !!! możesz nam napisać w komentarzach odpowiedzi to powiemy czy dobrze dopowiedziałeś !!!!!


A oto krótkie opracowanie: 
Podmiotem lirycznym jest uczeń. Marzenia są uosobione, odbywają samotne podróże daleko stąd, rosną cały czas. Ten uczeń nie lubi chodzić do szkoły, bo nie może ''zabrać'' do niej swoich marzeń, a gdy wraca są już dla niego troszkę za duże. Marzenia, które spełniają się dają dużo szczęścia i radości.

Komentarze

  1. fajne opracowanie wiersza

    OdpowiedzUsuń
  2. A dla mnie ten post jest najlepszy, ponieważ dzięki niemu trafiłem na waszego bloga :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. ja musiałem tego sięnauczyć w szkole

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Regulamin pisania komentarzy
1. Nie spamujemy
a) linkami
b) reklamami
c) nie potrzebnymi nikomu tekstami

2. Nie przeklinamy

3.Nie obrażamy

ZAPRASZAMY DO PISANIA KOMENTARZY!!!

Popularne posty z tego bloga

Oda do młodości - analiza i interpretacja

Film Tajemniczy Ogród

"Chłopcy z placu broni"